نفت / شناسه خبر: 178178 / تاریخ انتشار : 1403/2/19 13:33
|
در گفت و گو با نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بررسی شد

پایان چوب حراج برنفت / ضرورت رهایی از فروش اجباری نفت

صدیقه بهزادپور | | ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا و سایر کشورها با چالش‌های مهمی روبرو بوده است که بر صادرات و درآمد نفت این کشور تأثیر گذاشته است. کارشناسان معتقدند؛ برای غلبه بر این چالش ه

نفت امروز /صدیقه بهزادپور | ایران به دلیل تحریمهای آمریکا و سایر کشورها با چالشهای مهمی روبرو بوده است که بر صادرات و درآمد نفت این کشور تأثیر گذاشته است. کارشناسان معتقدند؛ برای غلبه بر این چالش ها، ایران باید اقتصاد خود را متنوع کرده و وابستگی خود را به صادرات نفت کاهش دهد و همچنین  برای کاهش اتکای خود به صادرات نفت باید بر توسعه سایر بخشها مانند تولید، کشاورزی و خدمات تمرکز کند. این امر می تواند با سرمایه گذاری در زیرساخت ها، آموزش و تحقیق و توسعه محقق شود.

تنوع بخشی به سبد صادرات کشور

به گزارشنفت امروز به نقل از  »رویداد پارس«، ایران با وجود دراختیار داشتن منابع متنوع انرژی مانند انرژی خورشیدی و بادی می تواند  سرمایه گذاری موثری در خصوص به منظور کاهش وابستگی به صادرات نفت انجام دهد و ترکیب انرژی پایدارتری را فراهم کند، از سوی دیگر فرهنگسازی به منظور بهینه سازی مصرف انرژی نیز می تواند به مصرف انرژی در حوزه های صنعت، حمل و نقل، مصرف انرژی خانگی و .... کمک کند. از سوی دیگر تمرکز بر توسعه صادرات غیرنفتی مانند محصولات کشاورزی، صنایع دستی و کالاهای تولیدی می تواند سبد صادراتی کشور را متنوع کند و اتکای کشور به صادرات نفت را کاهش یابد.

ضر ورت بازاریابی مشتریان جدید

حمیدرضا صالحی نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در این باره به »رویداد پارس« گفت: ایران پس از اِعمال تحریم ها و تنگ تر شدن دایره کشورهای خریدار نفت کشور سعی در بازاریابی و پیدا کردن مشتریان جدیدی شد که در این میان کشور چین، تبدیل به یکی از مشتریان ثابت ایران شد که البته با تخفیفات و بازگشت سرمایه ها سهم کشور از درآمدهای نفتی در مقایسه با گذشته را بسیار کاهش داد. از سوی دیگر پس از پاندمی کرونا چین نیز به دنبال سیاست هایی که در پیش گرفت در صدد خرید و انبار کردن نفت با قیمت کم برآمد و ایران نیز به دلیل شرایط خاص خود همچنان به فروش نفت با قیمت پایین به منظور تحقق بخشی از درآمدهای نفتی خود برآمد، رویه ای نسبتاً مشابه گذشته که هم اکنون نیز در جریان است.

صدای دوباره پای ترامپ در اقتصاد ایران

این کارشناس ادامه داد: ادامه محدود شدن مشتریان خرید نفت ایران حتی با قیمت کم به دلیل واهمه از تحریم های امریکا، قطعاً برای ایران مثبت ارزیابی نمی شود، اما بر اساس شواهد موجود و پیش بینی قوی پیروزی ترامپ در  انتخابات پیش روی آمریکا، شرایط مساعدی برای صادرات نفت ایران که بنا به اظهارنظرهای مقامات دولتی وضعیت مطلوبتری در مقایسه با مدت مشابه گذشته داشته است، پیش بینی نمی شود. صالحی افزود: تنش های ماندگار در منطقه، جنگ اوکراین، درگیری اسرائیل و عزه و تنش های اخیر ایران و اسرائیل و ... از جمله پارامترهایی محسوب می شود که طی یک سال گذشته باعث نوساناتی در  قیمت نفت در سراسر جهان شد که البته تبعات آن بر در ایران نیز قابل مشاهده است و تاثیر آن در تامین درآمدهای بودجه و چالش های بعدی آن نیز قابل بررسی است. او با استناد به رخدادهای پیشین در زمان ریاست جمهوری ترامپ گفت: عوض شدن متغیر ها در صورت روی کار آمدن ترامپ بسیاری از شرایط بر ای ایران را عوض می کند، همانگونه که پیش از این نیز رخ داد، از این رو دولت باید جایگزین های مناسبی برای آنچه که در بودجه در  بخش درآمدهای نفتی پیش بینی کرده است، در نظر بگیرد تا بتوانیم بدون بحران در بازار بتوانیم به آنچه که در برنامه ریزی های خود به آن پرداخته ایم دست یابیم.

امتثال از فرمان مقام معظم رهبری و توسعه صنایع پایین دستی

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران افزود: آمریکا با در اختیار  داشتن نفت »شِل« و کاهش هزینه های تولید آن در مقایسه با نفت ایران و وجود یک آلترناتیو مطمئن مانند بازار نفت عربستان می تواند به راحتی نیاز جهانی نفت را پوشش دهد و به این ترتیب ایران چالش ها برای کشور در حوزه های اقتصادی - سیاسی و ... باقی خواهد ماند. وی توصیه های مقام معظم رهبری در خصوص کاهش وابستگی ها به نفت را بسیار مطلوب دانست و گفت: حرکت دولت در سال های اخیر حکایت از تلاش برای عمل کردن به این رهنمودها دارد و چنانچه با درنظر  گرفتن تمام امور به منظور حفظ منافع ملی و معیشت مردم، می توان هراس از کاهش درآمدهای نفتی را کاهش داد و در صدد توسعه صنایع پایین دستی در صنعت نفت و پتروشیمی بود و بدون هراس از دست دادن مشتری ها محدود مانند چین، در  صدد بازاریابی بهتر برای فروش نفت بدون دغدغه و اجبار برای کاهش قیمتهای آنچنانی و واهمه از بازگشت پول فر وش نفت باشیم.

کلیدواژه

صدیقه بهزاد پور

اتاق بازرگانی نفت

نفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها